Učenici SŠ Ivana Meštrovića Drniš posjetili pročistač otpadnih voda tvrtke RAD d.o.o. u sklopu Eko škole
U sklopu aktivnosti Projektnog tjedna Eko škole, učenici prvog razreda Srednje škole Ivana Meštrovića Drniš smjer ekonomist, u pratnji nastavnice Martine Jerković, posjetili su komunalno poduzeće RAD d.o.o. Drniš. Cilj posjeta bio je upoznavanje s radom uređaja za pročišćavanje otpadnih voda i važnosti očuvanja prirodnih resursa kroz primjenu načela kružne ekonomije.
Učenike i nastavnicu srdačno su dočekali djelatnici RAD-a, a kroz cijeli proces pročišćavanja otpadnih voda provela ih je Marta Vujević mag. chem., voditeljica uređaja za pročišćavanje otpadnih voda. Poseban naglasak stavljen je na laboratorijsku analizu otpadnih voda koja se svakodnevno provodi kako bi se osigurala kvaliteta pročišćene vode prije njenog povratka u prirodni vodotok rijeke Čikole. Ovim se procesom zatvara krug zaštite pitke vode i doprinosi održivom upravljanju vodnim resursima.
Učenici su imali priliku vidjeti kako funkcionira sustav javne odvodnje grada Drniša, koji je razdjelnog tipa, ukupne duljine oko 15,5 km (od čega 4 km čine glavni kolektori, a 11,5 km sekundarna mreža). Otpadne vode se gravitacijskim putem dovode do uređaja za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV) izgrađenog 2017. godine. Riječ je o uređaju trećeg stupnja pročišćavanja kapaciteta 5.000 ES, s mogućnošću proširenja na dodatnih 5.000 ES.
Uređaj se sastoji od tri glavna dijela:
- mehaničke obrade – uključuje automatsku grubu rešetku, pužne crpke, fine rešetke sa sustavom za kompaktiranje i automatski uzorkivač,
- biološke obrade – obuhvaća aerirani pjeskolov-mastolov, anaerobni selektor i bioreaktor za nitrifikaciju/denitrifikaciju, te doziranje željezovog (III) klorida za uklanjanje fosfora,
- obrade mulja – višak aktivnog mulja odvodi se u sustav za strojnu dehidraciju i kemijsku obradu, a pročišćena voda ispušta se u rijeku Čikolu.
Za obradu neugodnih mirisa koristi se mokri kemijski filter (scrubber), a sadržaji sabirnih jama prihvaćaju se u posebnom egalizacijskom bazenu s dodatnom obradom.
Ovaj posjet omogućio je učenicima neposredno razumijevanje važnosti pravilnog gospodarenja otpadnim vodama te ulozi znanosti i tehnologije u zaštiti okoliša. Iskustvo je ujedno bilo poticaj za promišljanje o osobnoj odgovornosti prema očuvanju okoliša i održivom korištenju prirodnih resursa.